Fjäderbensstag

Det billigaste fjäderbensstaget jag hittat till salu på nätet kostade 2000 spänn (nytt).
Sjukt dyrt om man bara är en vanlig svensson och kanske egentligen inte behöver det utan bara vill ha ett just för sakens skull.
Har funderat rätt länge på att bygga ett själv men det har inte blivit av.
Nu har jag iaf fått byggt ett.
Är väl inte världens vackraste men det har inte kostat mer är högst 50 kr och fungerar gör det alldeles utmärkt, Bilen är bra mycket mindre vinglig i framvagnen.

Visst kan man köpa fördiga uniballs men att skära upp ett spår i ett plattjärn och svetsa dit en bit gängstång funkar oxå. Har även svetsat en mutter i röret för att kunna justera.

Var tvungen att bocka röret lite för att det skulle gå fritt över ventilkåpa och bromsvätskeburken.
Röret är förresten från en gammal studsmatta. (man tager vad man haver).

Fick mäta och prova mig fram tills det passade bra, sen var det bara att punkta ihop och sen skruva loss igen för helsvetsning.

Efter en massa slipande, justeringar och lite färg fick det vara bra och som sagt så är väghållningen bra mycket bättre.
0 Kommentarer
Lämna en kommentar »

Mätare i A-stolpen

Det är jobbigt att ha ett överaktiv hjärna där projekt och funderingar på hur man löser/bygger saker snurrar hela tiden.
Därför så har jag roat mig med att bygga lite igen.
Detta hade kunnat lösas genom att köpa färdiga grejer men det tycker jag inte är kul, dessutom kostar det framförallt mindre att bygga själv.

Ett styck standard a-stolpe klädsel (plast)

Ett mätarhus från det glada 80-talet.

Såga och fila lite så man får vettig vinkel i förhållande till hur man sitter i bilen.

Limmat samt smält ihop huset med a-stolpe klädseln.
Anledningen till att jag smälter ihop plasterna är för att det finns möjlighet att forma om lite ifall det skulle behövas.
Till en början får en ekonomimätare pryda a-stolpen, har funderingar på turbokonvertering i framtiden och då blir det en laddtrycksmätare istället.

'
Tyckte det såg skumt ut att huset bara slutade tvärt så byggde på lite mer plast för att få en finare avslutning.
Efter detta återstod spackling och slipning, fick slipa en massa innan det blev slätt och hade en vettig form.

Lite färg på det hela så blev det skitbra.
Personligen tycker jag min hemmagjorda variant ser bättre ut är dom man kan köpa färdiga.
1 Kommentarer
Lämna en kommentar »

Sidokjolar klara

Var till en början osäker på om jag skulle lägga igen spåret hela vägen eller behålla det. Det slutade med att det fick vara kvar, dock så behövdes det ju fixas ett spår i den bit jag lagt till.
Löste detta genom att som man ser på bilden att tejpa och sen köra lite försiktigt med vinkelkapen.

Lite färg var man ju tvungen att ha på med (hade nog sett konstigt ut annars)

Slutligen skulle det ju bara skruvas fast på bilen oxå.
Resultatet blev faktist bättre än vad jag trodde så nu är det dags att ge sig på nästa projekt.
0 Kommentarer
Lämna en kommentar »

Volvo 440 - Del. 1

Har blivit ägare till ännu en volvo.
var lite svårt att låta bli då den inte kostade mer än 300 spänn.
Tanken är att fixa det som inte är bra och använda som bruksbil medans jag fixar motorn i min andra bil.
Hur som haver kan jag omöjligt göra förlust på den då till och med skroten betalar mer än 300.

Lite Info:
- 4cyl, 1,7 liter, 101 Hk.
- Fyra ägare innan mig som alla varit gamla nog att vara förälder till mig.
- Har haft överdragsklädsel sen den var ny och är därav sjukt bra skick på insidan.
- Förvånastvärt rostfri mot vad gamla 440 brukar vara (givetvis inte helt rostfri för det).
Har vart med om dyrare bilar som varit sämre.

Att skärmkanten på en gammal bil är rostig är inget ovanligt.

En gammal skärmkant från 240, plåtsax och svets så ser det genast lite bättre ut.

En 440 har plastkåpor över trösklarna. varför?
Svar: för att skapa och dölja rost givetvis.
Detta var dock den enda rosten på tröskeln så ska inte klaga.

Ser genast lite bättre ut med frisk plåt.
0 Kommentarer
Lämna en kommentar »